In een interview in de decemberedities van Veeteelt en VeeteeltVlees gaat Helma Lodders, voorzitter van Vee&Logistiek Nederland, in op de maatschappelijke discussie over dierenwelzijn in de veehandel en het veetransport. Volgens Lodders worden deze discussies te vaak gevoerd op basis van emoties en te weinig op basis van feiten, waarbij incidenten worden uitvergroot en praktijkkennis ontbreekt.
In het interview wijst Lodders op de erkenningsregeling Quality Livestock Transport (QLT), waarin onder andere is vastgelegd hoe wordt omgegaan met dieren tijdens transport. Zij gaat ook in op voorstellen om de maximale dagtemperatuur voor veetransport te verlagen van 35 naar 30 graden Celsius. Volgens Lodders is dit onnodig, omdat de sector al werkt met een hitteprotocol dat ingaat bij 27 graden Celsius.
Daarnaast pleit Lodders voor ruimte in de regelgeving voor noodslachtingen in kleinere, regionale slachthuizen. Dit in relatie tot discussies over de transportwaardigheid van geblesseerde dieren. Zij geeft aan dat het in de praktijk lastig is om eenduidig vast te stellen of een dier transportwaardig is. Daarom wordt, mede op initiatief van Vee&Logistiek Nederland, met sectorpartijen en de NVWA gewerkt aan het ontwikkelen van duidelijke richtlijnen.
Vee&Logistiek Nederland is mede-initiatiefnemer van het Meldpunt Agro Intimidatie. Sinds de start van het meldpunt zijn daar volgens Lodders al ongeveer honderd meldingen binnengekomen. Deze meldingen lopen uiteen van scheldpartijen tegen chauffeurs en het hinderen van veetransport tot inbraken bij verzamelcentra en het ophangen van camera’s.
In het volledige interview gaat Helma Lodders ook in op de verantwoordelijkheid van veehandel en veetransport voor het waarborgen van bioveiligheid.
Lees meer op Veeteelt.nl.