Vraag en antwoord

Wie moet er aan de voorwaarden voor QLT voldoen?
De QLT-regeling geldt voor transporteurs van varkens en kalveren.

Voor kalvertransport is QLT van toepassing voor:

  • transport van kalveren van een verzamelcentrum naar een kalverhouder;* 
  • rechtstreeks transport van kalveren van een melkveehouder naar een kalverhouder;*
  • transport van startkalveren naar een kalverhouder;
  • transport van vleeskalveren naar een kalverhouder of Nederlandse slachterij.

* Bij het transport van kalveren naar een kalverhouder gaat het om een groep van meer dan 30 kalveren die gelijktijdig in hetzelfde vervoersmiddel verplaatst wordt. Het transport van jonge kalveren is gereguleerd onder de erkenningsregeling Collecterende kalverhandelaar.

Voor varkenstransport is QLT van toepassing voor:

  • vervoer van slachtdieren (slachtvarkens, slachtbiggen en slachtzeugen) in Nederland;
  • vleesbiggen en fokdieren.

De varkensmodule bestaat uit eigen vervoer en vervoer in opdracht van anderen. Eigen vervoer van eigen biggen van en naar eigen stallen binnen een transportafstand van 50 kilometer valt buiten de QLT-regelgeving. Eigen vervoerders die meer dan 50 km afleggen en waarbij het transport onder de 8 uur blijft, moeten voldoen aan de QLT module eigen vervoer.

Waarom moet ik me aanmelden?
QLT betekent een volgende stap in de professionalisering van het veetransport. De deelname betekent dat je gecertificeerd veetransport belangrijk vindt. Bovendien schrijven de IKB’s voor varkenshouders en Vitaal Kalf voor kalverhouders (per 1 januari 2026) voor dat transport van dieren uitgevoerd wordt met gecertificeerde transporteurs die deelnemer zijn aan QLT of een gelijkwaardige regeling.

Waarom is deze regeling er?
De ketenpartners wensten dat het onderdeel diertransport als laatste schakel in de keten ook gecertificeerd werd. Vee&Logistiek Nederland heeft dat opgepakt en in 2022 QLT varken gestart en daarmee een stap gezet in de verdere professionalisering van het varkenstransport. Vanaf 1 juli 2025 geldt dat ook voor het transport van kalveren.

Wat zijn de kosten?
De kosten kennen een paar onderdelen. Enerzijds betaal je aan de Certificerende Instantie (CI) jaarlijks de audit- en certificatiekosten, plus kosten als er extra controle(s) uitgevoerd (moeten) worden. Deze kosten aan CI zijn afhankelijk van bedrijfsgrootte. Anderzijds is er een jaarlijkse deelnemersbijdrage aan de regelinghouder, Vee&Logistiek Nederland, voor beheer, aanpassing en uitvoering van de regeling. 

Niet-leden betalen een jaarlijkse deelnemersbijdrage van 255 euro exclusief BTW. Voor leden van Vee&Logistiek Nederland is die deelnemersbijdrage inbegrepen in het lidmaatschap.

Wat als ik niet meedoe?
Dan kunnen jouw contacten in de keten niet aan hun voorschrift in IKB of Vitaal kalf voldoen. Namelijk dat zij hun dieren laten transporteren door een (QLT)-erkende vervoerder. Dat betekent dat zijn hun status verliezen en de dieren eveneens. Met de daaraan verbonden gevolgen.

Hoe meld ik mij aan?
Dat kan via het aanmeldformulier. Na aanmelding ontvang je een inlogcode waarmee er ingeschreven kan worden bij de CI KIWA Verin. De CI neemt vervolgens contact met je op.

Waarom moet ik meedoen aan een systeem, als er nog andere onopgeloste problemen met bijvoorbeeld de NVWA zijn?
QLT is een privaat systeem, dat wil zeggen dat het van de sector zelf is. Er is geen enkele link met overheid of NVWA. De problemen met de NVWA vragen dringend om een oplossing. Daar zet Vee&Logistiek Nederland zich hard voor in. Maar ‘QLT’ en ‘de NVWA-problemen’ - zoals boetes en keuring - zijn twee compleet verschillende zaken en hebben niets met elkaar te maken.