Nieuws

Lodders pleit voor behoud elektrische veedrijfmiddelen

Vee&Logistiek Nederland en de POV hebben onlangs een nieuwe flyer gelanceerd met acht praktische tips om het laden van varkens te verbeteren. De flyer helpt varkenshouders, chauffeurs en ontvangers om het laden rustiger, slimmer en veiliger te organiseren, zonder grote investeringen. De aandacht gaat daarbij uit naar dierenwelzijn en samenwerking in de keten.

De flyer komt op een belangrijk moment. Het kabinet werkt aan een verbod op elektrische veedrijfmiddelen bij nationaal transport. Volgens Helma Lodders, voorzitter van Vee&Logistiek Nederland, blijft het echter noodzakelijk om professionals goed te ondersteunen bij hun werk. In een interview met Boerderij licht zij dit verder toe.

Waarom deze flyer?

Helma Lodders geeft in het interview aan dat er meerdere redenen zijn om deze flyer nu uit te brengen. Het is belangrijk om continu te blijven werken aan verbetering van de omstandigheden bij het laden van varkens. Vee&Logistiek Nederland doet dat al via cursussen en trainingen en de flyer is een volgende stap. Ook wordt geanticipeerd op een waarschijnlijke landelijke ban op elektrische veedrijfmiddelen. Vee&Logistiek Nederland liet eerder onderzoek uitvoeren door Wageningen UR naar een mogelijk alternatief drijfmiddel. Dat alternatief werkt goed, maar het rapport is nooit opgepakt door het ministerie. Helma noemt dat “zeer kwalijk”.

Alternatief drijfmiddel onderzocht

In het interview legt Helma uit hoe het onderzochte alternatief werkt: het gaat om een drijfmiddel dat kleine elektrische schokjes met een zeer laag voltage geeft (zelfs lager dan een elektrische vliegenmepper). Hoewel dit alternatief bruikbaar is, benadrukt Helma dat de voorkeur uitgaat naar het behouden van de huidige elektrische veedrijfmiddelen, mits goed en netjes gebruikt. Ze geeft aan dat het frustrerend is dat dit mogelijk niet meer mag.

Gevolgen van een verbod

Helma is duidelijk: een definitief verbod is nog niet zeker en Vee&Logistiek Nederland blijft in gesprek. De Raad van State heeft nog opmerkingen geplaatst bij het ontwerpbesluit. Een verbod zou volgens haar grote gevolgen hebben:

  • Chauffeurs hebben in bepaalde situaties een effectief drijfmiddel nodig om dieren veilig te kunnen bewegen.
  • Het werven en behouden van medewerkers wordt moeilijker.
  • Het laden kan gevaarlijker worden zonder geschikt alternatief.
  • In noodgevallen moet een chauffeur een betrouwbaar middel kunnen inzetten.
  • In omliggende landen zijn elektrische veedrijfmiddelen wel toegestaan, wat kan leiden tot een oneerlijk speelveld.
Waar valt winst te behalen bij het laden?

Verbeteringen hoeven niet groot of kostbaar te zijn. Helma noemt in het interview een aantal praktische punten:

  • zorg voor logische looplijnen;
  • beperk lichtinval, wind en gladde vloeren;
  • breng slachtblikken vooraf al aan in de stal;
  • ga als chauffeur en varkenshouder in gesprek en leer van elkaar.

Volgens Helma blijft het laden van varkens altijd mensenwerk. Daarom is voldoende tijd nemen essentieel. “We werken met levende dieren. Soms loopt het anders dan gepland. Het moet altijd netjes en zorgvuldig gebeuren.”

Samen verantwoordelijkheid nemen

Helma benadrukt dat de sector onder een vergrootglas ligt en dat is niet erg: “We willen het graag goed doen." Daarvoor is samenwerking nodig: alle ketenpartijen spelen een rol bij het verbeteren van het laden en lossen van varkens. De nieuwe flyer ondersteunt dat gezamenlijke streven.

Flyer downloaden