Vee&Logistiek Nederland is zeer teleurgesteld over de val van het kabinet. Juist nu er na jaren weer waardering kwam voor boeren en ondernemers in de veelogistieke sector, en hun cruciale rol in de voedselvoorziening werd erkend, valt het kabinet.
De sector stond aan de vooravond van belangrijke besluiten. Concrete stappen
Steeds vaker krijgen veehouders, veehandelaren en veetransporteurs te maken met intimidatie, treiterijen en bedreigingen. Chauffeurs worden gevolgd of uitgescholden, ondernemers ontvangen dreigende post en worden heimelijk gefilmd. Dit zorgt voor onveiligheid, frustratie en soms zelfs angst binnen de sector.
Om deze incidenten zichtbaar te maken, is het meldpunt agro-intimidatie opgericht
De Tweede Kamer heeft ingestemd met meerdere moties die de privacy van boeren, veehandelaren en veetransporteurs beter moeten beschermen binnen de Wet open overheid (Woo). Vee&Logistiek Nederland heeft hier samen met LTO Nederland en de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) actief op aangedrongen.
Vee&Logistiek Nederland, LTO Nederland en POV
Tijdens het commissiedebat over de Wet open overheid (Woo) op donderdag 20 maart vroegen meerdere Kamerleden aandacht voor de knelpunten die de wet veroorzaakt voor mensen die werken in de agrarische sector. Vee&Logistiek Nederland, LTO Nederland en de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) hebben hiervoor gezamenlijk aandacht gevraagd.
Een belangrijk onderwerp
Op het voorstel voor de nieuwe Europese transportverordening is een recordaantal van 3.101 amendementen ingediend. Dit hoge aantal laat zien dat er brede politieke twijfel bestaat over de inhoud en de uitvoerbaarheid van het voorstel.
Onder de amendementen bevinden zich ook voorstellen
Op zaterdag 22 maart kwamen transporteurs en chauffeurs van dieren bij elkaar voor een bijeenkomst georganiseerd door Vee&Logistiek Nederland. Tijdens deze middag stond het delen van ervaringen en het bespreken van actuele ontwikkelingen in het dierentransport centraal. Van transportwaardigheid van dieren tot grote zorgen rond het verbod van het veedrijfmiddel
In een krachtig opiniestuk in De Telegraaf luiden Helma Lodders (Vee&Logistiek Nederland), Ger Koopmans (LTO Nederland) en Linda Verriet (POV) de noodklok over een zorgelijke ontwikkeling: activistische actiegroepen gebruiken juridische mazen om veehouders en hun ketenpartners te intimideren en onder druk te zetten. Niet vanwege overtredingen, maar vanwege hun bestaan
Vee&Logistiek Nederland was op 5 maart aanwezig bij de eerste bijeenkomst van de Intergroup Sustainable Livestock in het Europees Parlement. Tijdens deze bijeenkomst stond het herzieningsvoorstel voor de EU-transportverordening centraal. Een belangrijk onderwerp, want de voorgestelde aanpassingen hebben grote gevolgen voor de sector.
Tijdens het programma kwamen verschillende mensen uit
De Nederlandse schapenhouderij staat onder grote druk. Dat blijkt uit recent onafhankelijk onderzoek, dat is uitgevoerd op verzoek van de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). De aanleiding: een brandbrief die Vee&Logistiek Nederland samen met andere brancheorganisaties stuurde over de ernstige knelpunten in de sector, zoals blauwtong, veranderde
Op dinsdag 4 maart stemde de Tweede Kamer over verschillende moties uit het NVWA-debat. De meeste moties zijn positief voor de veelogistieke sector en ondersteunen de inzet van Vee&Logistiek Nederland.
Dankzij de inspanningen van Vee&Logistiek Nederland en een aantal andere organisaties is een motie aangenomen om meer